Renault Kangoo – elektrische bestelwagen in de winter

Renault Kangoo – elektrische bestelwagen in de winter
Foto: EuroTransportMedia

De elektrische aandrijving doet nu ook bij de bestelwagens zijn intrede. De Renault Kangoo Z.E. is de eerste in zijn soort. Elektrische auto’s hebben echter juist in de winter een slechte naam. Dat hebben we tot op de bodem uitgezocht.

De Renault Kangoo Z.E. vervult in zijn segment werkelijk een voortrekkersrol: hij is de eerste elektrische bestelwagen die in serie wordt geproduceerd. Maar kan deze nieuwe technologie tippen aan benzine- en dieselwagens? Juist in de winter krijgen zelfs voertuigen op diesel van tijd tot tijd problemen. Elektrische auto’s wordt in deze omstandigheden een reikwijdte toegedicht die amper voldoende is om broodjes te halen. Daarom hebben we de stekkerbestelwagen getest onder ijzige omstandigheden. Wanneer de emissievrije aandrijftechniek met succes wil doorbreken, moet deze ook in de winter betrouwbaar zijn plicht vervullen. Min twaalf graden staan er op de thermometer op het voormalige militaire oefenterrein in Münsingen op de Schwäbische Alb. De testkandidaat heeft ‘s nachts aan het laadstation gehangen, de batterijen zijn vol. Zolang de laadkabel voertuig en contactdoos verbindt, brandt op het combi-instrument een groen symbool.

Hoe wordt een elektrische auto opgeladen?

Nog voordat de batterij kan worden opgeladen, wordt de gebruiker al voor het eerste probleem geplaatst: Mennekes 2. Achter die naam verbergt zich de stekker van de laadkabel. Die past in geen enkele huishoudelijke contactdoos. Daarom moet er eerst een laadstation komen. Die zijn niet goedkoop. Maar met de juiste contactdoos is het opladen van de Kangoo Z.E. kinderspel. Kabel erin, beginnen maar. Wel duurt het circa zes uur voordat een lege accu volledig is opgeladen. In de praktijk zal de elektrische bestelwagen dus meestal ‘s nachts aan de lader hangen. Tijdens het laden kan de Kangoo niet worden gestart. Dus: stekker eruit, contactsleutel erin en starten. Een licht snorren zet in en een groen lampje begint te branden, dat met het woord “GO” oproept om weg te rijden.

Achter het stuur onderscheidt de cockpit van de Galliër op stroom zich nauwelijks van de standaard-Kangoo. In plaats van een toerentalmeter ziet de chauffeur een capaciteitsweergave van de batterij. De brandstofindicator maakt plaats voor de zogeheten econometer. Op dit instrument ziet de bestuurder of het voertuig energie verbruikt of door middel van recuperatie (terugwinning van remenergie) opwekt. In plaats van de schakelpook is er een viertraps keuzehendel, die doet denken aan een automatische versnellingsbak. Er is keus uit parkeren (P), neutraal (N) en achteruit- (R) en vooruitrijden (D).

De elektrische bestelwagen meldt zich

Zodra de chauffeur een versnelling inschakelt, klinkt er een niet te missen signaal. Daarmee waarschuwt het voertuig andere verkeersdeelnemers. Daar gaan we. In deel een van de testprocedure gaat het om de reikwijdte. De boordcomputer meldt 52 kilometer. Niet bijster veel, maar bij twaalf graden onder nul was er ook niet veel meer te verwachten. Voor de testrit is de bestelwagen niet beladen. Daar staat tegenover dat de verwarming overuren maakt om het binnen enigszins draaglijk te maken. Vanwege het slechte zicht is het dimlicht aan. Beide zaken veranderen aan de voorspelde afstand verbazingwekkend weinig. 35,6 kilometer provinciale weg heeft de Fransoos voor zich. Daarna volgt er een rondje door de stad van 2,9 kilometer met 13 stops.

Vrijwel geruisloos flaneert de Kangoo over de besneeuwde provinciale weg. Bij 50 km/h ligt het geluidsniveau lager dan bij de dieselversie. Pas als de Kangoo de grens van 80 km/h overschrijdt, verdwijnt het geluidsvoordeel. De geluiden van wind en banden hebben de overhand. Het maximale koppel van 226 Newtonmeter zorgt voor een goede aandrijfkracht bij lage en middelmatige snelheden. De flexibiliteit van de Kangoo Z.E. blijft echter binnen de perken. Ongeveer 14 seconden heeft het 60 pk sterke elektrische aggregaat nodig om van 60 naar 80 km/h te versnellen. Vanuit stand bereikt de Fransman zijn maximale snelheid van 130 km/h na een gevoelde eeuwigheid.

De sterke punten liggen in het stadsverkeer

De hogere snelheidsregionen spelen in het dagelijks leven van de Kangoo Z.E. waarschijnlijk een kleine rol. Hij schittert eerder in het stadsverkeer. Ook daar is het echter goed om niet te veel haast te hebben. ESP en ASR zijn niet aan boord. De daarvoor benodigde energie bewaart de Renault liever voor de reikwijdte. Alleen ABS is voorhanden. Dat de regelsystemen voor de rijdynamiek ontbreken, is op sneeuw en ijs duidelijk te merken. Ook de recuperatie bij ritten over glibberige ondergrond is een kwestie van wennen. Wanneer de chauffeur het gas loslaat, is het alsof er een remparachute uitvouwt. Zelfs op hellingen komt het voertuig op die manier heel snel tot stilstand. Bij voorzichtig spelen met het gaspedaal zijn recuperatie en met constante snelheid bergaf rijden tegelijk echter wel degelijk mogelijk.

Tussenstand: na een afstand van 35,9 kilometer ligt het energieverbruik volgens het instrumentenpaneel op in totaal negen kilowattuur (kWh). De lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 22 kWh. Daarbij moet wel gezegd worden dat er op grond van de constructie een restant van circa 20 procent in de accu achterblijft. Voor de ronde door de stad blijft er dus nog een capaciteit van ongeveer negen kWh over.

Het stadsverkeer vreet aan de batterij

Op de provinciale weg lag het gemiddelde bij 54,7 km/h. Na de stadsronde daalt deze waarde naar 33,2 km/h. De vele stops vreten echter aan de capaciteit van de batterij. 23 kilometer rijdt de Kangoo Z.E. met een halve batterijlading in het gesimuleerde stadsverkeer. Na exact 52 kilometer klinkt er een waarschuwingssignaal. Het laadniveau van de batterij is bedenkelijk laag. Er gaat een rood batterijsymbool branden op het instrumentenpaneel. Op openbare wegen zou nu zo snel mogelijk een laadstation moeten worden opgezocht.

Het wordt kritisch in de cabine, in elk geval voor de elektronica. Vijf kilometer na het eerste oplichten begint het rode symbool te knipperen. De signaaltoon houdt hectisch vol. Bovendien reduceert de Kangoo Z.E. het motorvermogen. Voor het meten van de reikwijdte van een elektrisch voertuig zijn stalen zenuwen nodig. Na 58,9 kilometer is het uit, de elektrische Kangoo verzet geen stap meer. Wanneer dat op de openbare weg gebeurt, kunnen Z.E.-bezitters een pechdienst van Renault oproepen, die het voertuig naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt op maximaal 80 kilometer afstand sleept.

Nieuwe test bij warmere weersomstandigheden

We gunnen de Kangoo twee dagen later een tweede kans bij een haast behaaglijke nul graden. Per slot van rekening willen we het nu precies weten ook. De prognose van het combi-instrument luidt 55 kilometer – toch maar liefst drie kilometer meer dan bij de eerste poging. Het testresultaat pakt zelfs nog gunstiger uit. Wederom onbeladen, met de verwarming en het dimlicht aan, komt de Kangoo Z.E. deze keer op een reikwijdte van 67,1 kilometer. Daarbij was het stuk provinciale weg precies even lang als de eerste keer, maar in het stadsverkeer maakte de bestelauto een paar rondjes meer.

Kangoo verkeert in goed gezelschap

Het aantal kilometers dat de Kangoo in de test heeft afgelegd, komt overeen met de tot nu toe behaalde resultaten met elektrische aandrijvingen. Op de testbank behaalde de Renault 170 kilometer. Wanneer hij dat ook in de test voor elkaar had gekregen, was dat een sensatie geweest. Voor grote afstanden zijn elektrische voertuigen niet gemaakt. Dat ligt als vanouds aan de beperkte capaciteit van de batterijen. Die is in de afgelopen jaren weliswaar verbeterd, maar de ontwikkeling is nog lang niet afgerond. Tenslotte zouden elektrische voertuigen op een gegeven moment mobiliteit zonder fossiele brandstoffen mogelijk moeten maken – of het nu zomer of winter is.


AS24-trucks_banner-898px-NL-transp